söndag 16 augusti 2009

Okej!

Semester i 11 dagar har avverkats i vårt härliga Land.

De första dagarna hade vi lite kontakt med omvärlden via Henriks mobiltelefon men när vi kom högre upp så funkade det inte riktigt så bra.

Karlskrona, glassiären, kalmar slott och en massa glasbruk besöktes och det fyndades friskt på kosta outlet (detta eftersom det var mycket mycket mer än bara glas). Kristina från duvemåla fick ett hej och Bröderna Elms hus fick paparazzi besök.

I sjötorp hade vi en fantastiskt fin stuga som vi lånade av tobbes golfbekanta.

Låg precis vid sjön vänern och vi hade fantastiskt väder alla dagar!

Torsdagen skulle bli dagen för vår färd på Göta Kanal!

Vi och PRO + en massa amerikanska turister steg på båten i törreboda som skulle ta oss till sjötorp via 16 slussar. Vi fick fina platser längst upp på däck där vi kunde lugnt och stilla njuta av den fridfulla färden. Kapten sonny stod för guidning av turen samt dragspelsspelning och var göta kanals egen komiker. 5 timmar senare var vi i sjötorp, då hade vi sett 20 sommarjobbs-slussvakter, ätit söndagsmiddag, hälsat på oxen sixten och blivit fotograferade av mariestads tidning.

Grillning på kvällen

Fredagen avnjöts på verandan och brännan påbättrades lite.

På kvällen drog vi vidare mot Dalarna och Skuggarvet.

Lördagen hamnade vi i koppargruvan och fick en guidad visning långt nere i underjorden.. spännande.. för att få lite kontrast var vi även på kvällen uppe i hoppbackarna. Tur att de hade hiss i den 90 meter höga backen. Kvällen slutade med äventyrsgolf som tobbe vann och ..surprice!.... grillning på verandan.

Söndagen var vi på lugnets badplats och solade och badade. Jag, tobbe och henrik tävlade även i att åka vattenbanan som Henrik blev champ i. Jag provade även den röda banan fritt fall vilka alla på badplatsen + närliggande hus hörde att jag gjorde J

Måndag var shoppingens dag då jag och cattis fyndade på stan. Tobbe och Henrik utforskade lugnet på mountainbikes och segways. Jag fyndade ett par rosa skinnhandskar på MQ, en klänning + guldkjol på Gina, Linne och armband och en kjol på sisters.. allt för den lilla summan av 397 riksdaler ( om det inte var 70% så var det halva reapriset) nice nice…

Tisdagen åkte vi vidare. Lunch skulle avnjutas i Skoghall (där jag och cattis har ätit den klart godaste kebabtallriken i hela världen) men det var stängt!!!

Så det fick bli max utanför Karlstad istället. Färden gick vidare ända ut till Maj på Malö (som visade sig vara Plingplong) Vi hamnade till slut hos handlaren Flink på kvällen som bjöd på räkbuffé och där fanns även en jätteduktig trubadur som gick mellan borden och sjöng. Vi önskade: dans på bränno brygga, sjösala vals, ta mig till havet, hönan agda mm allt gick galant och vi sjöng med så gott vi kunde.. önskade även logdans och flickorna från småland men det var lite problem för den duktiga trubaduren så vi hjälpte till så gott det gick!

Onsdagen var det utflykt till kärringön.
Där strosade vi rundor och tittade på små söta hus och luktade på blommor :)
En tredje minigolfrunda gjordes oxå där alla lyckades slå mästaren Tobbe.

på kvällen träffade vi Jenny och Mikael och åt middag och tittade på fotboll på Joe Farellis

På natten fick vi övernatta hos Jenny och Joel. Efter lite äventyr på morgonen då vi upptäckte att vi hade blivit inlåsta i uterummet var det dax för en härlig frukost hos föräldrarna Boberg. Sen blev det ett snabbt stopp hos Åsa och barnen och sen bar det iväg till götet igen. Fika och lite shopping hann vi med och till kvällen kom jenny och joel in för att äta pasta.

Efter detta bar det hemåt och vi var framme i Lund strax innan klockan 1 på natten..